EL ROMÀNIC

 

Arquitectura

 

Pràcticament és tota religiosa

Construcció amb pedra, edificis ben conservats

  • Planta de creu llatina (recorda el cos de Crist a la creu), normalment amb tres naus.
  • És una planta basilical (model romà) més un transsepte, el lloc on es creuen els braços s’anomena creuer, que es cobreix amb una cúpula (anomenada al romànic cimbori).
  • La part més important és l’absis, a la capçalera (“cap de Crist”), que normalment és semicircular i està envoltada de capelles radials. Les naus laterals que envolten l’absis es transformen en un passadís anomenat girola.
  • Ús de la volta de canó i l’arc de mig punt. És necessari fer murs molt gruixuts i amb poques finestres (que han de ser estretes i allargades)
  • Per aguantar les parets és necessari posar-ne unes d’exteriors anomenades contraforts
  • L’interior poc il·luminat i amb poques finestres fa que hi hagi molt d’espai a les parets per decorar, es pinta amb una capa de calç i s’anomena pintura al fresc.
  • També hi havia torre més campanar
  • Les esglésies dels monestirs solien tenir un claustre adossat.

 

Escultura

 

Objectiu

  • Informar sobre fets religiosos (escenes de la Bíblia, vida de Jesús, vida de sants, ...) perquè la gran majoria de la població era analfabeta
  • Recordar als fidels que eren a un lloc sagrat
  • Apareixen imatges que fan por, per a dissuadir als fidels de pecar
  • Decoració a l’interior i a l’exterior de l’església.


Característiques

  • Les figures s’han d’adaptar al lloc que els correspon
  • Donen importància als personatges mitjançant la mida de les figures, com més important és, més gran és.
  • No hi ha realisme perquè el que interessa no és la còpia de la realitat sinó que la gent ho entengui (com els còmics), per tant també s’utilitzen símbols que la gent coneix per representar fets i personatges importants.
  • No hi ha paisatge de fons
  • Situació
    • Portalades: arc de la portalada i columnes de la porta i al timpà. La temàtica principal és la vida de Jesús amb caràcter amenaçant, Mare de Déu, Judici Final, Tetramorf.
    • Capitells: sobre les columnes: escenes religioses, monstres, escenes de la vida quotidiana, motius vegetals i geomètrics
  • Talles de fusta, però poques: estan policromades (pintades amb varis colors), col·locades als altars de l’església. Temes de la crucifixió i de la Verge com si fos un tro on està assegut Jesús, sants i màrtirs.

a)             timpà

b)             llinda

c)             arquivoltes

d)             mainell

e)             muntant

f)               porta 

 

Pintura


Objectiu

  • Ensenyar personatges i fets que explicaven els sacerdots en els sermons
  • Decorar i cobrir grans superfícies de pedra


Característiques

  • Gran força expressiva, no són figures realistes perquè no interessa.
  • Gran dibuix: línies gruixudes i colors plans. Predomini de blaus i vermells, no hi ha volums ni ombres.
  • No hi ha paisatge darrere de les figures principals
  • Les figures més importants són més grans
  • Pintura sobre mur, pintura al fresc
    • Es posa una capa gruixuda de calç i després sorra, quan encara no està sec es pinta el dibuix amb pigments
    • Motius: Jesús.
      • Pantocràtor (Crist en majestat en actitud de beneir més els quatre evangelistes)
      • Mare de Déu amb l’infant envoltats per una màndorla
      • Escenes de la Bíblia, evangelis i vides de sants
  • Pintura sobre taula (pintura sobre taules de fusta) col·locades als frontals dels altars o a la capçalera de l’església)
  • Miniatures: il·lustracions de llibres manuscrits.